Chindogu challenge

Opdracht

Maak een rugzak met ingebouwde zitplaats voor comfortabel zitten tijdens het reizen.

Richtlijnen

Dit zijn de richtlijnen voor de opdracht.

Prototype

Ik heb verschillende prototypes gemaakt. Eerst low-fidelity. Hierbij heb ik verschillende opties geschetst en deze tijdens het role playing aan medestudenten laten zien om zo een keuze te maken voor een ontwerp die ik als mid-fidelity kon gaan uitwerken. Eerst wilde ik het prototype 2d laten omdat ik het lastig vond om te bedenken hoe ik het zou kunnen uitwerken tot mid-fidelity. Om met deze schetsen een gebruikerstest uit te voeren moest wel heel veel inbeeldingsvermogen bij komen. Toen ik de ontwerpen van de opdrachten van andere mensen zag, kreeg ik meer ideeën hoe ik het zou kunnen uitwerken in karton of met andere voorwerpen die iedereen standaard in huis heeft. Hierna ben ik dus alsnog mijn ontwerp verder gaan uitwerken om met een fysiek gemaakt prototype de gebruikerstest te gaan doen.

1. Schetsen gemaakt. Verschillende concepten uitgewerkt om hier met een medestudent de role playing opdracht mee uit te voeren. Het ontwerp wat het beste uit deze test kwam, heb ik tot een volgend prototype uitgewerkt.

Schetsen stoel

De afgevallen ideeën:

- Bij de tweede schets vanaf boven zit je bijna op de grond. Dit is niet heel fijn voor je benen en ook niet bruikbaar op drukke plekken omdat mensen dan over je kunnen struikelen.

- Bij de derde schets vanaf boven houden vooral je eigen gedachten je tegen. Om zomaar naar achteren te vallen en op een airbag te moeten vertrouwen, is voor veel mensen een punt waar ze afhaken.

- Bij de onderste schets waren er vooral veel zorgen over de spullen in de rugzak. Deze rugzak is opblaasbaar zodat je je spullen niet plet. Alsnog voelde dit voor mensen niet fijn vooral als bijvoorbeeld hun laptop erin zou zitten. Ook zou het erg dik zijn op je rug.

2. Een tweede prototype gemaakt van papier. Op onderstaande afbeeldingen is te zien hoe de stoel uit te vouwen is. Het zitgedeelte zit onderaan de tas. De poten klappen uit onder het zitgedeelte. (De rechthoek is de rugzak)

Stoel prototype Stoel prototype Stoel prototype Stoel prototype Stoel prototype

Onderbouwing

Mijn oplossing sluit aan bij het ontwerpprobleem wat duidelijk wordt door te kijken naar de ontwerpvraag. De eisen bij de ontwerpvraag helpen bij het beoordelen in hoeverre het ontwerp geslaagd is. De punten van gebruiksvriendelijkheid komen terug in mijn prototype, al heb ik het gewicht nog niet kunnen testen doordat het nog een low- tot mid-fidelity ontwerp is. Het was direct duidelijk hoe de stoel in- en uitgeklapt zou kunnen worden. Wel zitten er nog verbeterpunten in de manier hoe de poten ingeklapt worden. Hier zou nog een stap tussen moeten zitten waarbij de poten ook vastgemaakt worden en niet telkens terugklappen.

Door het hele ontwerpproces heen ben ik tot korte conclusies gekomen om zo de volgende stap in het ontwerpproces te bepalen. Zo heb ik het testplan aangepast zodat het ook met een mid-fidelity prototype was uit te voeren. Ook heb ik mijn prototypes tussendoor aangepast, het materiaal en de grootte, waardoor er een accuratere gebruikerstest gedaan kon worden waardoor de resultaten ook bruikbaarder zijn voor een volgende iteratie.

Op basis van de feedback die ik heb gekregen na de gebruikerstest zou ik mijn prototype ook nog op ware grootte uitwerken. Het blijft dan alsnog een mid-fidelity prototype, maar wel is de test makkelijker uit te voeren. Hoe beter de test is uit te voeren, hoe betrouwbaarder en bruikbaarder de resultaten zijn. Ook zou ik het testplan nog een keer opnieuw maken na het maken van het prototype. Hierdoor kan ik die vragen concreter beantwoorden en zo een duidelijker overzicht hebben voordat ik aan de gebruikerstest ga beginnen.